Τέλος Ταξινόμησης Ι.Χ. αυτοκινήτων
Σημαντικό μέρος του κόστους εισαγωγής ενός αυτοκινήτου είναι το τέλος ταξινόμησης. Ο υπολογισμός του είναι μια πολύπλοκη διαδικασία γιατί το ακριβές ποσό επηρεάζεται από πολλές παραμέτρους οι οποίες είναι:
-
Προ-φόρων λιανική τιμή του αυτοκινήτου.
Είναι η προ-φόρων τιμή στην οποία πωλούνταν στην Ελλάδα ένα ίδιο, όσον αφορά και τον εξοπλισμό, αυτοκίνητο κατά την ημερομηνία της πρώτης κυκλοφορίας του προς εισαγωγή αυτοκινήτου. Η τιμή αυτή είναι η τιμή που πληρώνουμε όταν εισάγουμε το αυτοκίνητο είναι δηλαδή ανεξάρτητη με το τιμολόγιο αγοράς του αυτοκινήτου.
Η φορολόγηση του αυτοκινήτου είναι κλιμακούμενη με διαφορετικό συντελεστή εκτελωνισμού ανάλογα με την αξία, όπως βλέπουμε να αναλύεται παρακάτω:
Για αξία από 0 έως τις 14.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 4%
Για αξία από 14.000 € έως τις 17.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 26%
Για αξία από 17.000 € έως τις 20.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 53%
Για αξία από 20.000 € έως τις 25.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 62%
Για αξία από 25.000 € έως τις 30.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 71%
Για αξία από 30.000 € και πάνω με συντελεστή εκτελωνισμού 30%
Αυτό σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο με λιανική προ φόρων αξία 15.000 € φορολογείται μέχρι τις 14.000 € με τον συντελεστή των 14.000 € (4%)και για τα υπόλοιπα 1.000€ με τον συντελεστή της κατηγορίας 14.000-17.000 € (26%).
-
Αντιρρυπαντική του τεχνολογία.
Ο συντελεστής του τέλους ταξινόμησης που καλείται να πληρώσει ένα αυτοκίνητο αυξάνεται σε αυτοκίνητα πιο παλιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας από αυτήν που θεωρείται η πιο σύγχρονη.
Αυτή τη στιγμή ως πρώτης αντιρρυπαντικής κατηγορίας θεωρούνται αυτοκίνητα euro6 με πρώτη άδεια κυκλοφορίας ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ από 31/8/2018 μέχρι σήμερα.
Για αξία από 0 έως τις 14.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 4%
Για αξία από 14.000 € έως τις 17.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 26%
Για αξία από 17.000 € έως τις 20.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 53%
Για αξία από 20.000 € έως τις 25.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 62%
Για αξία από 25.000 € έως τις 30.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 71%
Για αξία από 30.000 € και πάνω με συντελεστή εκτελωνισμού 30%
Στην δεύτερη αντιρρυπαντική κατηγορία κατατάσσονται αυτοκίνητα που ανήκουν στην euro6 κατηγορία και με πρώτη άδεια κυκλοφορίας ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ από 31/8/2015 έως 31/8/2018 με τους συντελεστές εκτελωνισμού να είναι αυξημένοι κατά 50%, οπότε διαμορφώνονται ως εξής:
Για αξία από 0 έως τις 14.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 6%
Για αξία από 14.000 € έως τις 17.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 39%
Για αξία από 17.000 € έως τις 20.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 79,5%
Για αξία από 20.000 € έως τις 25.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 93%
Για αξία από 25.000 € έως τις 30.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 106,5%
Για αξία από 30.000 € και πάνω με συντελεστή εκτελωνισμού 45%
Στην τρίτη κατηγορία κατατάσσονται αυτοκίνητα που ανήκουν τα euro6a ή στην euro5b κατηγορία και πρώτη άδεια κυκλοφορίας ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ από 31/12/2012 έως 31/8/2015, με τους συντελεστές εκτελωνισμού να είναι αυξημένοι κατά 100%, οπότε διαμορφώνονται ως εξής:
Για αξία από 0 έως τις 14.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 8%
Για αξία από 14.000 € έως τις 17.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 52%
Για αξία από 17.000 € έως τις 20.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 106%
Για αξία από 20.000 € έως τις 25.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 124%
Για αξία από 25.000 € έως τις 30.000 € με συντελεστή εκτελωνισμού 142%
Για αξία από 30.000 € και πάνω με συντελεστή εκτελωνισμού 60%
Στην τέταρτη κατηγορία κατατάσσονται αυτοκίνητα που ανήκουν τα euro5a με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από 31/12/2012 και κάτω με τους συντελεστές εκτελωνισμού να είναι αυξημένοι κατά 200%.
Τέλος, πλέον του τέλους ταξινόμησης τα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro4 επιβαρύνονται με περιβαντολλογικό τέλος 3.000€ ενώ τα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro5 με περινατολλογικό τέλος 1.000€.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Το παραπάνω δε σημαίνει ότι όταν εισάγουμε ένα αυτοκίνητο Euro6 δεύτερης γενιάς θα πληρώσουμε περισσότερο τελωνείο σε σχέση με ένα αυτοκίνητο Euro6 τρίτης γενιάς. Ο λόγος είναι ότι το ένω το Euro6 δεύτερης θα εκτελωνιστεί με υψηλότερο συντελεστή εκτελωνισμού σε σχέση με το Euro6 τρίτης γενιάς, θα έχει όμως μεγαλύτερη απομείωση λόγω παλαιότητας και τελικά μπορεί να βγάλει χαμηλότερο τελωνείο.
-
Γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα CO2
Η εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα θα επηρεάζει τον συντελεστή του τέλους ταξινόμησης, ο οποίος θα αυξάνει με την αύξηση των γραμμαρίων σύμφωνα με την παρακάτω λίστα:
3.1 Για αυτοκίνητα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν από την 1/1/2021
- Από 0-100 γρ. CO2 -5%
- Από 101-120 γρ. CO2 καμία αλλαγή
- Από 121-140 γρ. CO2 αύξηση 10%
- Από 141-160 γρ. CO2 αύξηση 20%
- Από 161-180 γρ. CO2 αύξηση 30%
- Από 181-200 γρ. CO2 αύξηση 40%
- Από 201-250 γρ. CO2 αύξηση 60%
- Από 250 και πάνω γρ. CO2 αύξηση 100%
3.2 Για αυτοκίνητα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας μετά από την 1/1/2021
- Από 0-130 γρ. CO2 -5%
- Από 131-155 γρ. CO2 καμία αλλαγή
- Από 156-182 γρ. CO2 αύξηση 10%
- Από 183-208 γρ. CO2 αύξηση 20%
- Από 209-234 γρ. CO2 αύξηση 30%
- Από 235-260 γρ. CO2 αύξηση 40%
- Από 261-325 γρ. CO2 αύξηση 60%
- Από 326 και πάνω γρ. CO2 αύξηση 100%
-
Παλαιότητα
Κάθε μήνας κυκλοφορίας απομειώνει την αξία του οχήματος ενώ το ποσοστό απομείωσης του είναι διαφορετικό ανάλογα με τον τύπο του αμαξώματος. Ακολουθεί συνοπτικός πίνακας των απομειώσεων ανά εξάμηνο, η απομείωση στην πραγματικότητα γίνεται μήνα-μήνα οπότε υπάρχουν ενδιάμεσες τιμές μεταξύ αυτών του παρακάτω πίνακα που εν συντομία αναφέρονται με βήμα εξαμήνου.
-
Διανυθέντα χιλιόμετρα
Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία κάθε αυτοκίνητο διανύει κατά μέσο όρο 15.000 χλμ/χρόνο. Για κάθε 500 επιπλέον χιλιόμετρα από τα 15.000 του μέσου όρου, η φορολογητέα του αξία μειώνεται κατά 0,1%. Η απομείωση βάσει των διανυθέντων χιλιομέτρων δεν πρέπει να ξεπερνά το 10%. Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι ακολουθούν πίνακες που μας δίνουν τον συντελεστή μέσω του οποίου θα υπολογιστεί το ποσό που κληθεί το αυτοκίνητο να πληρώσει κατά την εισαγωγή του. Ο υπολογισμός της τυχόν απομείωσης του τέλους ταξινόμησης που μπορεί να προκύψει λόγω χιλιομέτρων γίνεται βάσει των αναγραφόμενων στο τιμολόγιο αγοράς του αυτοκινήτου, κατά την εισαγωγή του αυτοκινήτου, και όχι των αναγραφομένων χιλιομέτρων στο οδόμετρο.
Αν δηλαδή εμείς το αγοράσουμε με Χ χιλιόμετρα, μεταφέρουμε το αυτοκίνητο οδικώς και τελικά το εισάγουμε με Χ+2.000 χιλιόμετρα τότε στον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης του το τελωνείο θα λάβει υπόψιν τα αναγραφόμενα στο τιμολόγιο χιλιόμετρα και όχι τα τελικά χιλιόμετρα που θα έχει στο οδόμετρο.
Υβριδικά αυτοκίνητα
Υβριδικά αυτοκίνητα είναι τα αυτοκίνητα που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα/ες. Τα αυτοκίνητα αυτά διαθέτουν μπαταρίες σχετικά μικρής χωρητικότητας οι οποίες δεν φορτίζονται μέσω πρίζας αλλά φορτίζονται εκμεταλλευόμενες την κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου και αποφορτίζονται αποδίδοντας την ενέργεια αυτή στον ηλεκτροκινητήρα/ες, όποτε αυτό απαιτείται.
Plug-In υβριδικά αυτοκίνητα είναι τα αυτοκίνητα που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα/ες. Τα αυτοκίνητα αυτά διαθέτουν μπαταρίες οι οποίες φορτίζονται μέσω πρίζας αλλά και εκμεταλλευόμενες και πάλι την κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου όπως ακριβώς και τα απλά υβριδικά. Τα αυτοκίνητα αυτά έχουν συνήθως μικρή αυτονομία για την κίνηση τους αμιγώς ηλεκτρικά (συνήθως γύρω στα 50 χιλιόμετρα), ενώ όταν αποφορτιστούν οι μπαταρίες τους κινούνται σαν απλά υβριδικά αυτοκίνητα.
Τα υβριδικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αντιμετωπίζονται φορολογικά με τον ίδιο τρόπο, αλλά υπάρχει διαφοροποίηση στο ποσοστό των τελών ταξινόμησης ανάλογα με τα εκπεμπόμενα γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα.
- Τα υβριδικά και plug–in υβριδικά αυτοκίνητα με 51 και πάνω γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα, πληρώνουν τα μισά τέλη ταξινόμησης σε σχέση με τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής.
- Αυτά που εκπέμπουν κάτω από 50 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα πληρώνουν το ένα τέταρτο των τελών ταξινόμησης σε σχέση με αυτά που θα πλήρωναν αν δεν ήταν υβριδικά. Συνήθως σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν plug–in υβριδικά αυτοκίνητα.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν υπόκεινται σε τέλη ταξινόμησης. Η εισαγωγή ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυτοκινήτου, καινούριου ή μεταχειρισμένου έχει ελάχιστο κόστος το οποίο περιορίζεται στο κόστος κάποιων παραβόλων και στην αμοιβή του εκτελωνιστή όσο ακριβό και να είναι το αυτοκίνητο αυτό.
Αυτοκινούμενα τροχόσπιτα:
Τα αυτοκινουμένα τροχόσπιτα πληρώνουν το ένα τέταρτο του τελωνείου που θα πλήρωναν αν ήταν απλά Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Φ.Π.Α:
Τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πληρώνουν Φ.Π.Α. είτε στη χώρα εξαγωγής, είτε στη χώρα εισαγωγής τους. Στην περίπτωση της εισαγωγής Ι.Χ. αυτοκινήτων, μας συμφέρει ο ΦΠΑ να πληρώνεται στη χώρα με τον χαμηλότερο ΦΠΑ, από τη στιγμή που στα Ι.Χ. δεν επιστρέφεται στον αγοραστή. Τα καινούρια αυτοκίνητα υποχρεούνται να πληρώσουν Φ.Π.Α. στη χώρα εισαγωγής. Ως καινούρια αυτοκίνητα θεωρούνται αυτοκίνητα με λιγότερα από 6.000 χιλιόμετρα και άδεια πρώτης κυκλοφορίας μικρότερη των 6 μηνών. Θα πρέπει να ισχύουν και οι δυο αυτές συνθήκες, δηλαδή αν ένα αυτοκίνητο έχει 7 μήνες παλαιότητα και 5.000 χιλιόμετρα ή αν έχει 10.000 χιλιόμετρα και 5 μήνες παλαιότητα, τότε θεωρείται καινούριο και στις δυο περιπτώσεις.
Στην περίπτωση κατά την οποία κάποιος πληρώσει το ΦΠΑ σε καινούριο αυτοκίνητο στην χώρα αγοράς του και εν συνεχεία το εισάγει, τότε θα κληθεί να το ξαναπληρώσει με 24% στην καθαρή τιμή αγοράς του αυτοκινήτου ενώ δεν θα πάρει πίσω το πληρωμένο ΦΠΑ από την χώρα αγοράς του.
Πνευματικά δικαιώματα © 2020, 2022 Χρήστου Θεόδωρος